Peningkatan Aktifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPS melalui Metode Pembelajaran Inkuiri

Authors

  • Stefanus Lio Universitas Katolik Widya Mandira Kupang
  • Matilda Pia Bone Universitas Katolik Widya Mandira Kupang

DOI:

https://doi.org/10.30653/003.202391.18

Keywords:

Learning Activities, Elementary School Students, Social Studies Learning, Inquiry Learning Methods.

Abstract

This study aimed to determine whether the use of inquiry learning methods can increase students' learning activities in social studies learning in elementary schools. This research approach was qualitative, using the classroom action research method. The research procedure referred to the Lewis method as a cycle. Each cycle consists of four main activities, namely planning, implementing, evaluating, and improving plans. The results of the study showed that the application of the inquiry learning method in social studies learning could increase students' learning activities. So, it can be concluded that the inquiry learning method is a learning method that can develop student learning activities, which has an impact on increasing student learning outcomes. Therefore, the application of the inquiry learning method is highly recommended for use in social studies learning in elementary schools.

References

Asta Jaya, I. K. M. (2021). Peran Guru IPS Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Inkuiri. Sang Acharya : Jurnal Profesi Guru, 2(1), 22–33. https://doi.org/10.25078/sa.v2i1.3235

Cahyani, A. (2017). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN 13/1 Muara Bulian. Universitas Jambi.

Hariandi, A., & Cahyani, A. (2018). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 353–371. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i2.6751

Hasibuan, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 003 Sukajadi. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(3), 543–549. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7073

Kasbolah, K. E. S. m. (1998). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Primary School Teacher Development Project) IBRD : LOAN – IND.

Meja, M. T. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6), 706–715. https://www.scribd.com/doc/195485622/Doc

Meli, N. L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD No. 2 Canggu. Journal of Education Action Research, 1(3), 220–229. https://doi.org/10.24014/ejpe.v1i1.5055

Mulyasa, E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.

Putra, C. A., & Dewi, N. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Inkuiri (SPI). Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi 2.2, 2(2), 11–19.

Sanjaya, W. (2007). Metode Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.

Schneider, D. (1994). Expectations of Excellence, Curriculum Standards for Social Studies. National Council for thr Social Studies.

Somantri, M. N. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. PT. Remaja Rosdakarya.

Supriatna, N. (2007). Konstruksi Pembelajaran Sejarah Kritis (Historia Utama Press (ed.)).

Wahab, A. A. (2007). Metode dan Metode-Metode Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Penerbit Alfabeta.

Wiriaatmadja, R. (2007). Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Lio, S., & Pia Bone, M. (2023). Peningkatan Aktifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPS melalui Metode Pembelajaran Inkuiri. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(1), 128–138. https://doi.org/10.30653/003.202391.18

Issue

Section

Articles