Pengembangan Media Pembelajaran Tabung Pintar Kreatif untuk Meningkatkan Keterampilan Bercerita di TK Aisyiyah VI Kecamatan Baturetno

Authors

  • Dewi Achirtantik Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Mukti Widayati Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Nurnaningsih Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.30653/003.2024101.85

Keywords:

Storytelling, Media, Creative Smart Tube

Abstract

This development research aims to describe and describe the development, feasibility, practicality and effectiveness of creative smart tube learning activity media to improve storytelling skills in kindergarten. This development research uses qualitative methods with R&D techniques which refer to the research and development design in Borg and Gall in aten stage research development process. In this development research, the researcher only took seven stages including advantages and problems, combining data, creating media, validating media, improving media, testing media, and revising media. Data collection techniques use observation, question and answer, documentation and bibliography techniques. The results of the accumulated data were then validated using development validation techniques which included the assessment stage of the feasibility results of creative smart tube media carried out by material experts and media experts. The data analysis technique uses qualitative data analysis. From the results of the data description and assessment of the results of development research, a summary conclusion can be drawn, namely: (1) validation of the achievement of the appropriateness of the props by media experts shows a value of 4.35 with an achievement percentage of 87.05% (very feasible), (2) validation of the practicality of the media obtained from group and field trials, (3) validation of media effectiveness obtained from product trials, (4) development of creative smart tube learning media realized in the form of digital learning media, web-based creative smart educational games in the form of numbers, letters and words

References

Aisyah, S. and Kurniawan, M. A. (2021) ‘Penggunaan Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19’, Journal Jurmia, vol. 1, No. 1.

Arin Arianti, Nurnaningsih, dan V. U. P. (2018) ‘A Media For Teaching Speaking Using Youtube Video’, Advances in Engineering Research, 175.

Budiningsih, A. (2021) Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka CIpta.

Dheasari, A. E. (2020) ‘Pengembangan Media Bigbook Cerita Rakyat untuk Meningkatkan Empati dan Kemampuan Bercerita Anak Usia Dini’, Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 12(1), pp. 41–54.

Hurlock, E. B. (2013) ‘Perkembangan Anak’, Jakarta: Erlangga.

Lathifah. N. S, dkk (2018) ‘Alat Permainan Edukasi (APE) Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia 4-6 Tahun’, E-Journal Prodi Teknologi Pendidikan, 7.

Mulyati, Y. (2009) Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mustofa, A. T. dan A. (2011) Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Nurgiyantoro, B. (2018) Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Nurhapizah, A. (2020) ‘Penerapan Metode Bercerita untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini di Raudhatul Athfal Al Amanah Kota Bengkulu’, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Purwanto, G. (2017) ‘Peningkatan Keterampilan Menceritakan Isi Dongen dengan Menggunakan Metode Bermain Peran pada Siswa Kelas III SD Negeri Kintelan 1 Yogyakarta’, Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(1), pp. 257–261.

Purwati, T. (2021) ‘Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Se Kecamatan Tempilang Bangka Belitung’, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5.

Sudarto (2016) ‘Keterampilan dan Nilai sebagai Materi Pendidikan dalam Perspektif Islam’, Al Lubab, 1, p. 1.

Suprijono, A. (2016) Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanti, M. E. (2018) Upaya Dalam Mengembangkan Bahasa Ekspresif Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia Dini di TK Assalam 2 Pulau Singkep Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung,.

Suyono dan Heriyanto (2012) Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Remaja Rosdakarya Offset.

Syah, M. (2017) Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyudi, S. U., Nugrahani, F. and Widayati, M. (2023) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Google Sites Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia’, vol. 7, p. 5.

Widayati, M. (2023) ‘Penerapan Media Belajar Celemek huruf di Kelompok Bermain Bocah Pintar Karanganyar’, 4(20), pp. 1413–1420.

Downloads

Published

2024-04-01

How to Cite

Achirtantik, D. ., Widayati, M. ., & Nurnaningsih. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Tabung Pintar Kreatif untuk Meningkatkan Keterampilan Bercerita di TK Aisyiyah VI Kecamatan Baturetno. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 10(1), 22–29. https://doi.org/10.30653/003.2024101.85

Issue

Section

Articles