Pengaruh Prokrastinasi Akademik dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Gugus Jenderal Sudirman Kecamatan Wuryantoro

Authors

  • Agustina Indriyati Universitas Terbuka
  • Mintasih Indriayu Universitas Sebelas Maret
  • Tri Dyah Prastiti Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.30653/003.202391.6

Keywords:

academic procrastination, learning motivation, and mathematics achievement

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of academic procrastination and learning motivation on mathematics learning achievement. The location of the research was carried out at the Gugus Jenderal Sudirman Wuryantoro Elementary School. The population in this study were 37 grade IV public elementary school students in the Cluster General Sudirman Wuryantoro spread across 5 (five) schools. Data collection using a questionnaire, data analysis using multiple linear regression analysis. The results of the study concluded that academic procrastination has a negative effect on mathematics learning achievement as evidenced by the beta coefficient value of (– 0.336) t count value of (-2.255) with a sig value of 0.031 <0.05. Learning motivation has a positive effect on mathematics learning achievement as evidenced by the magnitude of the beta coefficient of 0.579, with a t-count of 3.317 with a sig value of 0.002 <0.05. Academic procrastination and learning motivation simultaneously affect mathematics learning achievement as evidenced by the F value of 36.309, with sig. of 0.000

References

Aisyah, N. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.

Heriyati, H. (2017). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7, pp. 22–32.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).

Risdiantoro, R., & Iswinarti, H. N. (2016). Hubungan Prokrastinasi Akademik, Stres Akademik, dan Kepuasan Hidup Mahasiswa. Pshychology dan Humanity, 19, pp. 360–373.

Risnawati, R. & Ghufron, M. (2018). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Rusmaini, P. Y. R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Penentu Prokrastinasi Akademik dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. PEKOBIS Jurnal Pendidikan, Ekonomi dan Bisnis, X.

Shodiq, H. M. (2021). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Prokrastinasi Akademik terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa Kelas VII di MTs Al-Hamid Bumiayu Malang (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Soewono, E. B. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Menggunakan E-Learning Pendekatan Bimbingan Belajar Berbasis Multimedia. Ikraith-Informatika, 2(2), 20-23.

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2017, February). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 605-612).

Sumiati, A., & Agustini, Y. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Segiempat dan Segitiga Siswa SMP kelas VIII di Cianjur. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 321-331.

Warti, E. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SD Angkasa 10 Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 177-185.

Winata R. & Friantini, R. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kuala Behe’, JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7, pp. 85–92.

Yana & Dewi (2021). Investigasi Minat dan Motivasi Belajar Matematika Siswa di Era Covid-19. STATMAT (Jurnal Statistika dan Matematika), 3.

Yudistiro (2016). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar pada Siswa yang Aktif dalam Kegiatan Ekstrakurikuler (Studi pada Siswa SMK Negeri 20 Samarinda Tahun Pembelajaran 2015/2016). Jurnal: PSIKOBORNEO, 42, pp. 425–431.

Yulianto, E., Cahyani, P. D., & Silvianita, S. (2020). Perbandingan Kehadiran Sosial dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Whatsapp group dan Webinar Zoom Berdasarkan Sudut Pandang Pembelajar pada Masa Pandemic COVID-19. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3, pp. 331–341.

Zuraida (2017). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Potensi Utama. Jurnal Kognisi, 2, pp. 31–41.

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Indriyati, A., Indriayu, M., & Dyah Prastiti, T. (2023). Pengaruh Prokrastinasi Akademik dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Gugus Jenderal Sudirman Kecamatan Wuryantoro. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(1), 38–44. https://doi.org/10.30653/003.202391.6

Issue

Section

Articles