Penıngkatan Keterampılan Berpıkır Krıtıs Dan Kolaborası Mahasıswa Melaluı Model Dıscovery Learnıng

Authors

  • Firdiawan Ekaputra Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.30653/003.202392.57

Keywords:

practicum learning, discovery learning, critical thinking skill, collaboration.

Abstract

This study aims to determine the improvement of critical thinking skills and student collaboration through practicum learning with the discovery learning model. The samples used in this study were students of the Jambi University Chemical Education Study Program who took the inorganic chemistry practicum course in the 2022/2023 academic year, class R-002 as the experimental class and class R-004 as the control class. This research is a type of experimental research with a quasi-experimental model. Research data regarding critical thinking skills and student collaboration were collected using a questionnaire. Data on critical thinking skills and collaboration were obtained twice, namely pretest and posttest. The data obtained were then analyzed using the manova test. The results obtained in this study are that there is an increase in critical thinking skills and student collaboration through practicum learning with a significant discovery learning model.

References

Andromeda, Bahrizal, & Ardina, Z. (2016). Efektifitas Kegiatan Praktikum Terintegrasi Dalam Pembelajaran Pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI SMA/MA. EKSAKTA, 1(1), 45–51.

Balqist, A., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Bioterdidik, 7(2).

Ekaputra, F. (2020). Efektivitas Penerapan Poseidon Meeting Classroomberbasis Pendekatan Ilmiah Materi Stoikiometri Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 59–65. http://vektor.iain-jember.ac.id

Ekaputra, F. (2022). Peningkatan Aktivitas Belajar Melalui Implementasi Media Virtual Laboratorium Kimia Pada Masa Pandemi Covid-19. Tajdidukasi, 12(1), 22–26. https://doi.org/10.47736/tajdidukasi.v12i1.334

Hendra, Candra, A. A., & Ekaputra, F. (2023). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Kegiatan Pendampingan Penulisan Gagasan Pada Artikel. ESTUNGKARA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1).

Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020). Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157

Khofiyah, H. N., Santoso, A., & Akbar, S. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Benda Nyata terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep IPA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1), 61–67. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Made Arya Kartawan, I. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1).

Priadi, M. A., Riyanda, A. R., & Purwanti, D. (2021). Pengaruh Model Guided Discovery Learning Berbasis E-Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 5(2), 85–97.

Priyambudi, B., Suroya, A., Safitri, D., Susilo, H., Nathalia, & Sudrajat, K. (2019). Implementasi Model Discovery Learning Menggunakan Lesson Study untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Kolaborasi. ProsidingSeminar Nasional Dan Workshop Biologi-IPA Dan Pembelajarannya Ke-4, 629–635.

Rahayu, I. P., Tyas, A., & Hardini, A. (2019). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Tematik. Journal of Education Action Research, 3, 193–200. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index

Rahmayani, A., Siswanto, J., & Budiman, M. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Menggunakan Media Video Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 246–253.

Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 371–380.

Royani, I., Mirawati, B., & Jannah, H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Berbasis Praktikum Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 6(2), 46–55. http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/prismasains/

Sanova, A., Afrida, & Ekaputra, F. (2022). Pengembangan Aplikasi Platform Open Course Berorientasi PjBL Dan Case Study Berbasis Gamifikasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 9(2), 142–150.

Setyawan, R. A., & Kristanti, H. S. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1076–1082. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.877

Sundari, T., Pursitasari, I. D., & Heliawati, L. (2017). Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Praktikum Pada Topik Laju Reaksi. PendidikanSains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 6(2), 1340–1347.

Suryadi, L., Somantri, E. B., & A.K., R. (2017). Implementasi Metode Praktikum Berbasis Lingkungan Pada Materi Reaksi Kimia Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Al Jihad Nanga Tepuai Kapuas Hulu. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5(1), 54–65.

Syafii, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Kolaborasi Siswa Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(5), 18–26. https://doi.org

Tiak, L., Tani, D., & Caroles, J. D. S. (2019). Penerapan Metode Praktikum Berbasis Bahan Alam Dalam Pembelajaran Kimia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Reaksi Redoks. Oxygenius Journ. Of Chem. Edu, 1(1), 1–4.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718

Widyastuti, E. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Materi Konsep Ilmu Ekonomi. Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, 33–40. http://thesecondprinciple.com/teaching-essentials/

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Ekaputra, F. (2023). Penıngkatan Keterampılan Berpıkır Krıtıs Dan Kolaborası Mahasıswa Melaluı Model Dıscovery Learnıng. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(2), 208–214. https://doi.org/10.30653/003.202392.57

Issue

Section

Articles