Pengembangan Video Animasi Vtuber pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa SMP Kelas VIII Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Sobri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Tatu Hilaliyah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Aini Zahra Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.30653/003.202391.43

Keywords:

Vtuber Animation, Learning Media, Research and Development.

Abstract

This study aims to describe the steps for developing Vtuber animated video learning media, test the feasibility of media for use, and students' responses to media. This research is a part of research and development (R&D) using the multimedia development method proposed by Luther based on 6 stages of development. The data collection techniques carried out are interviews, questionnaires, and documentation. The subjects in this study were students of classes VIII A and VIII B of SMP Negeri 9 Serang City. Data analysis was carried out using descriptive statistical techniques. Media experts and material experts carry out validation tests to determine the feasibility of the media. The results showed that the Vtuber interactive animated video learning media received a percentage score of 82.5% with the criteria "Very Feasible" by Media Experts and a percentage of 84% with the criteria of "Very Feasible" by Material Experts. Overall, the average result of the percentage gain for media eligibility by media experts and material experts was 83.25%, so as to get the "Very Feasible" criterion. And the results of the trial on 65 students as respondents obtained a percentage score of 84.26% with the criterion "Strongly Agree" from all four aspects of the student response questionnaire. From the results of validation and student response, the development of Vtuber animation media can be used for the learning process Indonesian with the theme of poetry.

References

Abdurrahman, M., & Muhidin, S. A. (2007). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Bandung: CV Pustaka Setia.

Apriwahyuni, R. (2021). “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran”. https://ayoguruberbagi.kemdikbud.go.id/artikel/pemanfaatan-youtube-sebagai-media- pembelajaran/.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development). Malang: Literasi Nusantara.

Hasanah, U., & Nulhakim, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. JPPI, 1(1), 91-106. Diakses pada 5 Desember 2021

Maha5. (2019). MAHA5. Diakses pada 30 November 2021, dari MAHA5: https://maha5.com/about- us/

Munir. (2015). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Prasetyo, B., & Baehaqie, I. (2017). Pengembangan Media Video Animasi untuk Pembelajaran Memproduksi Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(6), 34-40. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi

Pribadi, K., Zeinel, A. S., & Susanti, A. (2022). Analisis Media Siber pada Siaran Langsung Virtual Youtuber Ayunda Risu. MEDIAKOM : Jurnal Ilmu Komunikasi. 05(02), 121-143.

Putri, A. W. S., & Sunarti. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi 2D Berbasis Multimedia Menggunakan Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SD. http://repository.upy.ac.id/1053/31/Artikel.pdf

Sadiman, & Arief, S. 2008. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Samosir, Fransiska, T., Dwi, N. P, Purwaka & Purwadi, E. T. (2019). Efektivitas Youtube sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu). Record and Library Journal, 4(2), 81-91.

Saputra, D. I. S., & Setyawan, I. (2021). Virtual YouTuber (Vtuber) Sebagai Konten Media Pembelajaran Online. Prosiding Seminar Nasional Sistem Informasi dan Teknologi (SISFOTEK), 14-20.

Siregar, E. (2018). Perpustakaan Digital Universitas Terbuka. Diakses pada 5 Desember 2020, dari Perpustakaan Digital Universitas Terbuka: https://pustaka.ut.ac.id/lib/wp- content/uploads/pdfmk/TPEN4208-M1.pdf

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Sobri, Hilaliyah, T., & Zahra, A. (2023). Pengembangan Video Animasi Vtuber pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa SMP Kelas VIII Tahun Pelajaran 2022/2023. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(1), 139–148. https://doi.org/10.30653/003.202391.43

Issue

Section

Articles